Historia szkoły, informacje o szkole i systemie nauczania.
Zarys historii szkoły
O pierwszych krokach szkolnictwa muzycznego w Bystrzycy Kłodzkiej, można dowiedzieć się z miejskiej kroniki pisanej przez Jana Czubałę, pełniącego tuż po wojnie funkcję referenta do spraw Kultury i Sztuki.Pierwszego października 1945 inauguruje działalność Szkoła Muzyczna, która wówczas zajmuje dwie izby lekcyjne udostępnione przez Szkołę Powszechną (obecnie Szkoła Podstawowa nr 1) przy ulicy Wojska Polskiego nr 5.
Z początkiem stycznia 1946 roku szkoła przenosi się na swoje właściwe miejsce - do ratusza, gdzie przed wojną mieściła się niemiecka szkoła muzyczna. Zaczynano niemalże w spartańskich warunkach. Całe wyposażenie szkoły stanowił początkowo jeden fortepian, kilka krzeseł i biurko. Z czasem kompletowano poniemieckie nuty, zbierano instrumenty. Przez pierwsze cztery lata istnienia, szkoła utrzymywała się z opłat uczniowskich. W 1950 roku po upaństwowieniu, placówka przechodzi pod kontrolę Ministerstwa Kultury i Sztuki. W tym roku również otrzymuje do dyspozycji całe drugie piętro ratusza.
W czasie remontu w 1974 roku w wyniku przebudowy uzyskano dodatkowe pomieszczenia.
Obecnie łączna powierzchnia użytkowa zajmuje 566m2.
18 pomieszczeń przeznaczono na: gabinet dyrektora, pokój nauczycielski, bibliotekę, magazyn, sale teoretyczne i sale do zajęć indywidualnych.
Szkoła dysponuje stylową salą koncertową o rewelacyjnej akustyce z balkonem, oraz wielkim korytarzem mieszczącym szatnię.
O SZKOLE
● Państwowa Szkoła Muzyczna jest szkołą, realizującą wyłącznie program kształcenia muzycznego w
sześcioletnim i czteroletnim cyklu nauczania
● Szkoła jest szkołą publiczną i jednostką budżetową
● Organem prowadzącym szkołę jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego, który sprawuje nadzór nad działalnością w zakresie spraw finansowych i
administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
● Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego za pomocą jednostki nadzoru - Centrum Edukacji Artystycznej w
Warszawie.
● Realizowany przez Szkołę program kształcenia muzycznego obejmuje:
1) naukę gry na instrumentach muzycznych- instrument główny: skrzypce, wiolonczela, fortepian, gitara, flet, akordeon, trąbka, fortepian dodatkowy;
2) naukę kształcenia słuchu, rytmiki, audycji muzycznych-przedmioty zwane ogólnomuzycznymi;
3) naukę muzykowania zespołowego – instrumentalne zespoły kameralne, chór, praca z akompaniatorem.
CELE I ZADANIA SZKOŁY ORAZ FORMY ICH REALIZACJI
● Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991r.
o systemie oświaty, a w szczególności :
1) rozbudzanie zamiłowania do muzyki;
2) rozwijanie uzdolnień muzycznych ucznia w sposób dostosowany do jego wieku i predyspozycji;
3) przygotowanie i wychowanie wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki;
4) nauczenie podstaw gry na instrumencie;
5) rozwijanie umiejętności technicznych i interpretacyjnych;
6) nauczenie zasad notacji w stopniu umożliwiającym samodzielne odczytywanie zapisu nutowego;
7) przygotowanie do samodzielnego opracowywania krótkich i łatwych utworów;
8) wdrożenie do systematycznego i świadomego ćwiczenia;
9) rozwijanie umiejętności muzykowania zespołowego;
10) przygotowanie ucznia do publicznych występów estradowych, zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu muzycznym;
11) zapoznanie ucznia z podstawową wiedzą o muzyce;
12) kształtowanie wrażliwości estetycznej i poczucia piękna;
13) przygotowanie absolwentów do dalszego kształcenia muzycznego w szkole muzycznej II stopnia.
● Szkoła, w ramach realizacji celów wychowawczych:
1) kształtuje postawy szacunku dla innych ludzi, jak też tolerancji dla ich odmiennych poglądów i wyznań;
2) zapoznaje ucznia z różnymi rodzajami muzyki, jak również powiązanie muzyki z innymi dziedzinami sztuki;
3) wytwarza nawyk kulturalnego zachowania się na koncertach, spektaklach i innych uroczystościach oraz w życiu codziennym;
4) przygotowuje ucznia do samodzielnego podejmowania decyzji w życiu do samodzielnego działania;
5) zapoznaje z rodzinna tradycją oraz kulturą.
● Szkolny program wychowawczy jest uchwalany przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą
Pedagogiczną Szkoły.
● Szkoła realizuje zadania opiekuńcze, a w szczególności:
1) sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w budynku Szkoły podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych;
2) sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły w trakcie wycieczek, wyjazdów na koncerty, konkursy oraz innych imprez organizowanych przez Szkołę.
● Szkoła realizuje cele i zadania poprzez :
1) prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych zgodnie z ramowym planem
nauczania
2) organizowanie przynajmniej dwa razy w roku koncertów prezentujących osiągnięcia
wszystkich uczniów;
3) uczestnictwo uczniów w przesłuchaniach, festiwalach i konkursach regionalnych,
ogólnopolskich i międzynarodowych ;
4) organizowanie konkursów i przesłuchań szkolnych, międzyszkolnych lub
o szerszym zasięgu ;
5) współdziałanie z Fundacją Muzyczną powołaną w celu wspierania działalności szkoły;
6) współpracę ze środowiskiem lokalnym w rozwijaniu działalności kulturalnej, a
zwłaszcza prowadzenie koncertów umuzykalniających dla szkół i przedszkoli.
Więcej informacji w STATUCIE SZKOŁY w zakładce DOKUMENTY SZKOLNE